Poruchy učení - dysgrafie, dyslexie a jiné
Sponzorované odkazy:
Nástup dítěte do školy je jedním z velmi důležitých okamžiků. Požadavky na dítě, které touží po úspěchu a ocenění, se s nástupem do školy zvyšují a ne vždy se očekávaný úspěch dostaví. Jednou z možných příčin potíží dítěte může být některá ze specifických poruch učení.
Dyslexie
Dyslexie je nejčastěji se vyskytující porucha učení. Jedná se o poruchu schopnosti naučit se číst běžnými metodami, či potíže s porozuměním čtenému textu při běžné inteligenci dítěte. Takovéto dítě nebo dospělý stižený dyslexií mívá potíže s čtením dlouhých textů, pochopením smyslu textu při znalosti písmen. Postižen je celý čtenářský výkon, tedy rychlost, správnost, technika čtení, porozumění textu.
Projevy dyslexie
čtení je pomalé dítě nerozumí textu ať už čtenému nahlas nebo potichu při čtení dítě vynechává slova dítě nerozeznává (nebo špatně rozeznává) některé hlásky nebo krátká slova a zaměňuje je s jinými dítě má omezenou aktivní slovní zásobu
Dysgrafie
Dysgrafie je specifická porucha učení, postihující zejména schopnost napodobit tvar písmen a řazení písmen. Dítě si nepamatuje tvary písmen, zaměňuje tvarově podobná písmena, písmo je neuspořádané, těžkopádné, neobratné. Žáci postižení touto poruchou se dlouho nemohou naučit dodržení výšky písma. Píší pomalu, namáhavě, často u nich zjišťujeme chybné držení psacího náčiní. Přílišné soustředění na grafickou stránku písemného projevu často způsobuje neschopnost soustředit se na pravopisné projevy. Dysgrafie je způsobena především nedostatky v oblastech hrubé a jemné motoriky, pohybové koordinace, celkové organizace organismu, zrakové a pohybové paměti, pozornosti, prostorové orientace, poruchou koordinace systémů, které zajišťují převod sluchového nebo zrakového vjemu do grafické podoby. Postupy vedoucí ke zlepšení této poruchy zahrnují rozvíjení hrubé a jemné motoriky, správné provádění uvolňovacích cviků, předcházení nesprávným návykům při držení psací potřeby i chybnému tvarování písmen. Psaní písmen by mělo následovat až po dostatečné přípravě.
Dysortografie
Jedná se o specifickou poruchu pravopisu, při níž lze u dětí pozorovat záměnu tvarově podobných písmen, zvukově blízkých hlásek či znělosti. Dítě sice umí gramatickou poučku odříkat, ale neumí ji použít v písemné podobě. Tato porucha často souvisí s dyslexií a dysgrafií.
Dyskalkulie
Dyskalkulie je porucha matematických schopností. Takto postižení jedinci zaměňují číslice, nedokáží provádět správně matematické operace, mají problém s orientací v prostoru apod. Tyto nedostatky pak nelze vysvětlit sníženou inteligencí či nevhodným způsobem výuky základních matematických dovedností.
Dyspraxie
Dyspraxie je specifická vývojová porucha motorických funkcí u dítěte. Porucha je definována jako postižení nebo nezralost v plánování a organizaci pohybů, která vede k připojeným obtížím v jazyce, vnímání a myšlení. Dítě s dyspraxií vykazuje rozdíl mezi pohybovými schopnostmi a věkem. Hrubá motorika je ve vývoji opožděná a dítě má problémy v nápodobě viděných pohybů. Následně si obtížně osvojuje úkoly vyžadující jemnou motoriku. Takovéto dítě bývá často okolím označováno jako neobratné, nemotorné či nešikovné. Projevy mohou být různé. Neobratnost dítěte se manifestuje v oblasti sebeobsluhy tj. při oblékání, obouvání, stolování, rovněž se objevuje nemotornost při psaní a výtvarných činnostech. V řeči dítěte můžeme pozorovat horší srozumitelnost a obtíže zejména při vyslovování artikulačně náročnějších hlásek. Častý je také tzv. motorický neklid, dítě neposedí, vrtí se, pohyby jsou nekoordinované. Pro děti s dyspraxií jsou obvykle společné pocity méněcennosti, nepochopení okolím, osamění, bezmoci, z toho často vyplývají sekundární poruchy chování, kterými se takové dítě snaží na sebe upozornit.
Krom těchto poruch bývá uváděna také dysmúzie (snížený smysl pro hudbu, neschopnost zapamatování si a reprodukování hudby, melodie a rytmu a dyspinxie, porucha kreslení, úroveň kresby je nízká.
Doporučení pro rodiče žáků se specifickými vývojovými poruchami učení:
pročtěte si důkladně doporučení pedagogicko-psychologické poradny věnujte se s dítětem domácí přípravě kratší dobu, ale pravidelně (při delším nárazovém učení dítě neudrží pozornost) buďte důslední spolupracujte s vyučujícími povzbuzujte dítě, nenechte se odradit případným neúspěchem
Článek byl publikován za souhlasu ordinace.cz
Článek Poruchy učení - dysgrafie, dyslexie a jiné byl publikován 9. srpna 2015 v 14.00 v rubrice Psychologie a Rodina. Autorem článku je Veronika Sýkorová. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Děti a kouření? Nový trend? 28.02.2024 07.00
- Pneumokok - chraňte své děti 28.06.2010 00.00
- Jídelníček pro děti – jak by měl vypadat? 16.01.2013 16.00
- Jak své děti vést k zodpovědnosti? 28.03.2015 14.00
- Probiotika pro děti - mají nějaké výhody? 27.10.2021 08.00
Top 10
- Streptokok v krku – neviditelný bacilonosič
- Léčba závislosti na alkoholu homeopatiky
- Problém, o kterém se nemluví - bolesti kostrče I. díl
- Pásový opar – příznaky a léčba
- Posilněte svou imunitu na zimu - buďte zdraví jako rybičky!
- Prosinec jako měsíc zažívacích obtíží? Nemusí tomu tak být! II. díl
- Posílení imunitního systému u dětí
- Prosinec jako měsíc zažívacích obtíží? Nemusí tomu tak být! I. díl
- Péče o zuby začíná již v dětském věku
- Otužování - jak začít a postupně si tak posilovat imunitu
Tagy
dieta úpal, úžeh mononukleóza péče o chrup, strava imunita kosmetika hubnutí zdraví
Doporučujeme
Magazín Uzdravim.cz se tématikou zdraví a nemoci, zdravotní problémy.